Feminitatea cu apele ei instabile, cu lacrimile, saliva, menstra, sângele, transpiraţia, secreţiile grandulare, rimelul întins. .. de asemenea fluidizare coplesitoare dai in volumul Pauza dintre vene, Cartea Romaneasca, 2007. Cum poate lichidul, o substanţă atât de capricioasă, constrânsă la curgere şi parcurgere, să fie valorificată creator şi altfel decât ca un simplu vector haotic? În primul rând, prin exhibare, prin ieşirea din sfera tabuurilor, a semnificaţiilor culturale nefaste (voracitate acvatică, haos precosmogonic, ofelizare, culpabilizare creştină a fiziologiei etc.) şi reafirmarea vitalităţii. Toata aceasta iesire din sine se petrece fără fronda cinic-declarativă a douămiiştilor, fără supralicitarea zonelor abjecte ale organicului. In al doilea rand, se creeaza perspectiva marcarii propriei existente prin îmbibare, prin imprimarea în textura absorbantă a realităţii, întocmai ca sângele menstrual prin care are loc o insularizare fiziologică – deci cat se poate de feminin-autentica – a propriei prezenţe. În al treilea rând, prin (re)umplere sau prin ocularitate inversă ca modalitate de eufemizare a oricărei distanţe, fisuri sau gol interior iar în al patrulea şi ultimul, prin proprietăţile coagulant- regeneratoare ale salivei sau limfei. Toate aceste modalităţi de valorizare a feminităţii (par)curgătoare mizează pe expansivitate ca pe o formă de apropiere a mesajului poetic de cititor, chiar şi prin gestul radical al “despuierii până la sânge”. Rezultatul este “poemul cald”, aşa cum numeşte Octavian Soviany paradigma douămiistă, în care logosul se alimentează în permanenţă din bios. Vena devine, astfel, metafora canalului de comunicare deschis către receptorul ieşit din indiferenţă prin prizare, prin conectare fizică la trupul poeziei.
La prima vedere, pare a fi vorba de o simplă hemoragie, cu descurajantul ei caracter heraclitean. Sau de un exces de roşu incoerent ca pata iritantă de pe o planşă a testului Rorschach. Sau, pur şi simplu, de o punctare cromatică fauvistă a intimităţii. Însă această ieşire prin efracţie, care sfidează ritmul fiziologic al manifestării doar o dată pe lună, trădează teama de cecitatea organică, de bezna dinăuntru. Ţesuturile, inutile centuri de castitate suprapuse, separă subiectivitatea – ceea ce ştim despre corpul nostru – de obiectivitatea fiziologică din care orice intervenţie la persoana I pare cu desăvârşire exclusă. Eul feminin suferă pasiv-contemplator procesul propriei organicităţi. De aceea, recurge câteodată la un ochi impersonal, apropiat literalmente de trup, pentru a se putea înregistra cu acurateţe cinematică: “dacă vrei să ştii ce simt când tremur de spaimă/ montează o cameră de luat vederi/ între pulpele mele”. Scurgerea nu degenerează în inundaţie, ci, atent controlată, în ritmul lent al târârii, al vlăguirii, al dezertării, al orbecăielii, al derivei, al şchiopătării, se valorizează in raport dialectic cu uscatul prin efortul de fertilizare. Feminitatea, cu “pârâiaşele” ei de sânge sau de sudoare, îşi poate crea breşe subţiri în cremenea asertivităţii banale, a indiferenţei nepoetizate, în “piedestalele construite din cărămizi de pudoare”: “Doar sudoarea de pe frunţi/ ca o ploaie acidă/ ne găureşte tâmplele/ până ce ni se văd sentimentele băltind.” Alteori, aceeaşi lichiditate devine un tipar cosmogonic prin care subiectivitatea încorporează, graţie dinamicii centrifuge a undei, prezenţa celuilalt în spaţiul ei abisal: “mirosul tău îmi stă pe genunchi/ formează în rotulele tale/ cerculeţe în mişcare/ precum la aruncarea unei pietre în apă.”
Poezia Mirunei Vlada valorifică toate broboanele, indiferent că sunt secretate de dragoste, teamă sau febră: “transpiraţia caldă/ de pe spatele tău/ după ce facem dragoste/ asta e tot ce pot duce cu mine/ o mireasmă ce mi se zvârcoleşte pe limbă.”; “amintirile mănâncă şi ele multă/energie şi transpiraţie/ ar trebui interzise în spitale/ şi de fapt în toate locurile publice.” Până şi clipitul devine o frumoasă metaforă construită pe acelaşi nucleu al fluidităţii, “o îngenunchere umedă”, iar răsuflările capătă consistenţă doar pe trupul celuilalt, “curgând lent pe grumaz”. Aşadar, intimitatea şi, implicit, poezia, ies la suprafaţă prin travaliu, prin spasmele împotmolirii subiectului în densitatea propriei cărni, căci femeia ştie mai bine ca oricine că naşterea adevărată, deprinderea cu un nou orizont este însoţită întotdeauna de scurgerea datorată unei traumatizante desprinderi: “cuvinte proaspete/ abia vărsate/ca pe nişte vulturi înecaţi în sânge/ după vânătoare”. Chiar şi atunci când faliile existenţiale par incomensurabile sau obositoare, Poezia însăşi, simbioză de bio-grafic şi bio-logic, secretă o substanţă interstiţială, cu proprietăţiile coagulante ale limfei: “sunt kilometri de candoare între noi/ amintirile forfăie prin cameră pline de bale/ dacă tai acest film cu o foarfecă/ Dumnezeu îl va lipi la loc cu saliva lui aurie.” Aşa se explică şi gestul reţinerii lichidului menstrual în căuşul palmelor: metaforă prin excelenţă a fiziologiei feminine, dar şi substanţă cu real potenţial grafic, o cerneală vie din care ia naştere trupul de cuvinte al poemului. De asemenea, sângele este consubstanţiala atingere cu noi înşine, pe dinăuntru, prin tot trupul, pe care majoritatea nu o conştientizăm. De aceea, poeta recurge la ocularitatea inversă ca eufemizare a distanţei sau a golului prin imaginea sângelui care se întoarce la loc: “ceilalţi îmi spun că arăt foarte ciudat/ că pe întuneric se vede strălucindu-mi în piept/ distanţa dintre noi/ pe care eu o beau din fiecare pahar şi o gust/ din fiecare farfurie/ oroarea de a nu-ţi simţi umărul lipit de al meu/ în sfârşit sângerez din tine. Vreau să mă întorc.” Miruna Vlada propune o variantă feminină a unei frăţii de sânge, a
ritualului prin care fiecare dintre cei doi (eul liric şi modelul său, Sylvia Plath, eul liric şi celălalt, prezenţa masculină aflată în proximitate) îşi dăruieşte fiinţa metonimic, prin “recoltarea” unor probe semnificative de sânge: “ţi-am mulţumit într-un mod lichid/ nepracticat pe lumea asta infamă”. Dacă se întâmplă ca obstacolul din calea autoscopiei să se dovedească impenetrabil, va suferi inevitabil un proces de disoluţie prin lichefiere iar la urmă, dragostea vine să măture cu şuvoiul ei expansiv totul, minimalizând trupurile la condiţia leşurilor plutitoare.
Pauza dintre vene nu este altceva decât o frumoasă metaforă a tăcerii scriiturii, a poemului deconectat de la existenţa organică: “această preerie care ni se arată/ e locul unde ne odihnim după scris/ când nu ne mai jucăm în vene/ când nu mai imităm întunericul/ şi nu mai cerem bani pentru asta.” Miruna Vlada demonstrează că venele, canalele de comunicare cu receptorul, sunt la fel de importante ca poezia însăşi.
imagini: (1) F. Hundertwasser; (2), (3) Paul Klee
postat de Teodora Coman
Cu riscul de ceartă. N-am cititi nimic, am trecut direct la comentarii după ce am văzut titlul.
Extrauterin nu-i poezie. Întrebaţi-l şi pe Helmut, el măcar s-a operat pentru asta.
Acum citesc ce-aţi scris. :p
Am citit. Impresii despre sex. Mai bine ne îmbătăm, procentajul e mai bun.
Nicio cearta, Cerculet, e parerea ta si o respect. Sexualitate mai degraba decat sex, asta ti-o pot spune raspicat… Deci…spaima blogurilor a fost ingaduitoare cu tine astazi. 🙂
Uf, am dat de Teuodora. Am exagerat, ştiu. Din păcate, nu e drum bun. Poezia e altceva, voi ştiţi prea bine. Mulţumesc spaimei. 🙂
Sa iti dau o veste proasta, Cerculet: vezi ca aici, in subterana, de mine vei da cel mai mult. Baietii muncesc de dimineata pana seara, asa ca cine altcineva decat asa o dulceata de fiinta umana ca mine sa aiba grija de blog?! Unde mai pui ca scuip si foc, asa cum bine mi-ai facut reclama, gratis si benevol, pe blogul tau. 🙂
Citesc poezie feminina
mult mai reusita pe unele bloguri:)
Te cred, nu mi-am propus niciodata sa imi fac iluzii in privinta asta. 🙂
„insularizare fiziologică – deci cat se poate de feminin-autentica – a propriei prezenţe” – de ce e cât se poate de feminin-autentică această insularizare? parcă se asortează cu ignatul nu ştiu cum 😦
trănşpirăăăţîi, bale, mucozităţuri din cele mai fine, vâscozităţi cu pupături sub vâsc, aho, îhîm! mă mai uit şi la jamboanele lui klee, ce de-a sângerete în ăst post (care mai are umpic şi se-ncheie).
lăsânt satârul la o parte, ne daţi ori nu ne daţi? 🙂
Va dam, va dam, caci „gustul este chinuit prin foame constanta si sete furibunda.” De ce e autentica insularizarea fiziologica? Pentru ca, pentru noi, de exemplu, menstra e doar o scurgere naturala si prozaica. Nu vedem in sange o pata de culoare autonoma, un mod de a ne marca trecerea. Da, nu cu buricele degetelor, ci cu propriul sex. Ceea ce pana acum era supus culpabilizarii crestine, iata ca devine, in poezie, un avantaj, un mod de a fi specific doar femeii. O amprenta extrem de vizibila, care nu se confunda insa cu celalalt sange, varsat prin ritual, sacrificiu, omor, automutilare sau chestia aia atat de frumoasa numita fratie de sange (din pacate, nu exista un echivalent feminin al acestei fratii!) Pentru ca asta este viziunea poetei, care isi valorifica propria fiziologie, nu doar o exhiba dintr-o nevoie de teribilism. Elena Vladareanu, in primele ei volume, e si mai si. S-a cam terminat cu feminitatea suava, dulce tabuizata. Ce zici, de exemplu, de comparatia poetului cu „un rect plin de sange”, pus intre paginile unui manual? Vezi? De la cele mai tinere poete, pana la senioare precum Angela Marinescu, sangele, pe care ni-l cunoastem cel mai bine pentru ca il simtim si vedem regulat pe tampon prin insasi fiziologia noastra, e expresia unei revolte impotriva eufemizarii sau a sterilitatii poetice. Poemul cald se incalzeste cu sange, nu cu vorbe goale.
Ora, ai vrut, ti-am dat. Te-ai saturat? 🙂
nu m-am săturat, am lăsat totul neatins. în schimb mi-a trecut.
Sper ca nu te-am intristat. Suna oare a resemnare replica ta?
aaa, nu întristat – în niciun caz :). dar nu e exact genul meu de poezie şi nu mă omor să dezvolt critic şi argumentativ lucruri cu care nu rezonez. am mai zis şi că îmi displace angela marinescu (tot ai amintit-o) şi în general, stilul de a scrie poezie cu mâna propriile-ţi maţe nu ştiu dacă m-a sensibilizat vreodată. sunt pe lume texte cărora valoarea le poate fi urcată mult de critică sau şi mai simplu de contextul sau prisma prin care sunt privite. există interpretări care pot să îţi facă simpatică o chestie oribilă/lipsită de valoare la prima vedere. cam atâta aş vrea să spun. în fond receptorul de literatură ideal e o chestie, eu ca receptor real sunt alta.
Ora, esti cat se poate de reala, asa si vreau sa fii. Nu trebuie sa fii de acord cu mine. Mi-ai pus o intrebare si, intr-adevar, m-am apucat de o dezvoltare cam indigesta cu pretentia de a formula, cica, un raspuns. Sa ma ierti ca te-am obosit. Tu ce ne dai, in afara de frumusetile de pe blogul tau? 🙂
Din ciclul ‘pomana de Craciun’.
eu vă dau un desen în ton cu evenimentele. 🙂 şi mă mai păstrez şi pentru zilele următoare.
Te pastrezi? Te p’rezervi sau te rezervi? 🙂 🙂 🙂
Ei, rezervor conservator! Mă păstrămiţez. Nu vreau chiar aşa să-i fac concurenţă lu’ Moşu. 🙂
Eram sigura ca nu ma vei dezamagi: pastramitez is just as good. 🙂
e din familia făcutului de oaie 🙂 .
Si pastrambitez, din ce familie e? A desfacutului? 🙂
păstrâmbiţezul e din neam cu stâmbiţă-lemne-sfărâmiţă-piatră.
Fain, fain! De ce nu te apuci de (re)scris o carte cu texte onirice-onorifice bazate pe jocurile astea superbe de cuvinte? 🙂 Am vazut ca mai multi te-au intrebat pe blogul propriu in legatura cu asta. De multe ori, comentariile tale sunt de departe mult mai faine decat postarile cu versuri preluate din creatiile altora. Din ciclul „Ora le arata alt’ora”… 🙂
ei, hei! 🙂 ce de-a laude tocmai când să ajunăm. nu mă apuc pentru că nu pot. doar e clar! 🙂 mie o carte mi se pare ceva măreeeţ aşa, titanic. iar eu sunt pentru lăsatul lucrurilor la jumătate. mă consolez cu faptul că aşa le las în viaţă. 🙂
Sărbători calde, eu mă duc la pregătiri de musafiri. M-ai luat de la lustruitul argintăriei. 😀
Poi te laud, ca am de ce. Sa nu lasi lucrurile facute pe jumatate…deja jumatatea asta duce la ambiguitate… 🙂 Sarbatori la fel de calde si din partea mea, Ora! 🙂
Şi ambiguitatea e frumoasă. Mulţumesc mult! Gând bun, acum fug! 🙂
[…] fine legate de cosmogonia lichidului, a curgerii si absorbtiei pe care nu le-am constientizat) la Pauza dintre vene semnata de Teodora Coman, care ma […]
o cronica foarte frumoasa, bine punctata. m-a pus mult pe ganduri si iti multumesc ca ai fost atenta la versuri pe care majoritatea criticilor le-au ignorat. reusesti sa articulezi o viziune si sa identifici o substanta textuala care nu sta la indemana oricui. astfel de opinii ma fac sa simt ca scrisul capata sens mai ales prin interactiunea cu astfel de cititori.
PS si vreau sa semnalez o intamplare fericita: Huntertwasser e unul din pictorii mei preferati, descoperiti recent. deci buna alegere!
Multumesc mult, Miruna! Ma bucur ca ti-a placut ce am scris. Eu nu sunt ceea ce se cheama un…critic, ci se intampla sa imi placa atat de mult poezia, incat sa simt nevoia de a spune cate ceva despre ea. Si, neaparat, sa am o revelatie a textului. Daca acest lucru nu se intampla, totul e vorbarie goala.
La asemenea coincidenta fericita cu Hundertwasser, incep sa fiu mai increzatoare in intuitia feminina!
aşaaa. în sfârşit. chiar mă întrebam de ce autorii cu bloguri nu intervin şi ei cu comentarii 😀 acum sunt mulţumită.
Ei, sunt si ei timizi, le e frica de mine. 🙂 Nu degeaba Cerculet mi-a dus vestea departe prin blogosfera ca sunt a naibii. 🙂
mi-ar plăcea mie să cred că nu li se trage de la suficienţă 😀
Nu, nu cred. Stiu cel putin un exemplu de autor tanar foarte bun care nu intervine din discretie sau din teama de a nu-si face publicitate. Mai stiu si ca unii autori care nu se vad prin blogosfera citesc cu atentie si constant, fara parti pris-ul spatiului virtual neserios. Mi s-a intamplat la Colocviile Transilvania cu O. Nimigean, care a strecurat in autograf un cuvant care ducea clar la blog. Deci…numai de bine despre autori. 🙂
ei, exageram, am avut nenumărate reacţii frumoase de la oameni care, ehei, chiar scriu fantastic. doar sunt destui cu care mai vorbim chiar prin blogosferă. în schimb cei pe care îi cunosc personal, eh, sunt pur şi simplu îngrozitori. abia aştept să dai peste ei în viitoarele recenzii 😀 😀
important e cum reacţionează când nu le prieşte. că la plăcinte, cred şi eu că înainte.
dar acum spune-ne şi cine e exemplul.
Bineinteles ca exageram, doar e un lux pe care ni-l putem permite, nu? Nu ne-am facut bloguri ca sa ne autocenzuram. 🙂 Prefer sa nu, nu chiar bartlebian, dar din simpatie fata de persoana. Nu cred ca s-ar supara, dar stiu eu ca ii place ariergarda.
Uite, am fost pusa in situatia de a spune ca un scriitor m-a dezamagit. Am zis-o destul de categoric, dar mi s-a dat o lectie in sensul ca nu numai ca nu s-a suparat, dar chiar a schimbat cateva vorbe cu mine. Putea sa nu ii priasca rau de tot, dar s-a dovedit a fi un gentleman. Ei? 🙂
ei, exagerările vin şi din faptul că în cuprinsul unui comentariu e mai greu să fac o comparaţie de liste albe sau negre.
Liste…eu te credeam experta in bile, nu in liste! 🙂
a propos de intuitia feminina.. eu in timp ce iti citeam impresiile am fost absolut convinsa ca sunt scrise de un barbat (poate datorita cliseelor privind conceptualizarile riguroase care par mereu sa apartina barbatilor „analitici”) si am fost socata ca semnatara e o femeie. dar apoi la a doua lectura… mi-am dat seama ca totusi e intuitie feminina la mijloc, desi nu as supralicita nici la acest cliseu, dar mi-am adus aminte reactia unui critic venerabil de poezie, nu dau nume, care spunea la debutul meu (referitor la un vers ce facea referire la menstra): „cum poate o femeie sa scrie despre asa ceva? e de neconceput!”
Asa a zis? Eu spun contrariul: numai o femeie poate scrie cel mai bine despre asa ceva. 🙂
da clar. dar el se referea ca despre asa ceva nu se scrie in poezie.. ca se vede ca sunt scrise de o femeie si poezia de calitate nu trebuie sa aiba sex… in fine, e o dezbatere si asta.
un an nou fericit si cat mai multe carti revelatoare!
„poezia de calitate nu trebuie sa aiba sex…” Am mai auzit una!
Multumim pentru urare! 🙂
iar oamenii de calitate nu trebuie să facă sex! 😀
an nou fericit şi recenzii cât mai palpitante!
Ora, la multe colinduri si colinkuri! An nou fericit si tie! 🙂